piątek, 30 sierpnia 2013

Reklamacja po wielkopolsku

W Polsce funkcjonuje 9 delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). 26 sierpnia Urząd przedstawił raport ze swojej działalności w 2012 roku. Delegatura w Poznaniu obejmuje wyłącznie obszar, drugiego co do wielkości, województwa wielkopolskiego, dlatego mamy możliwość porównania się z resztą Polski.

Mieszkańcy Wielkopolski pod względem korzystania z porad Rzeczników konsumentów nie wyróżniają się na plus ani na minus – na 1000 mieszkańców naszego województwa Rzecznicy konsumentów udzielili 9,95 porad. Dla porównania w Małopolsce i na Podkarpaciu (delegatura Kraków) udzielono prawie 2 razy tyle porad (17,01), a z kolei w województwie lubelskim i na Podlasiu (delegatura Lublin) 6,43. O czym może świadczyć ten współczynnik? Nieuprawniony wydaje się wniosek, że w Krakowie konsumenci są częściej oszukiwani, a w Lublinie rzadziej. Współczynnik ten może świadczyć z jednej strony o dostępności urzędów i o świadomości konsumentów z możliwości korzystania z porad Rzeczników, a z drugiej strony o różnicach w mentalności mieszkańców poszczególnych regionów – jedni są nadzwyczaj wybredni, a inni po prostu wolą machnąć ręką na problem i nie dochodzą swego.




Pomoc Rzecznika konsumentów na tym etapie polega na udzielaniu porad w biurze lub telefonicznie, odpowiadaniu na zapytania konsumentów, wyjaśnianiu i interpretowaniu przepisów prawa, umożliwianiu i ułatwianiu konsumentom dostępu do materiałów edukacyjnych i informacyjnych traktujących o uprawnieniach konsumentów. W jakich sprawach najczęściej zgłaszali się do Rzecznika konsumenci z Wielkopolski? Były to głównie kwestie umów sprzedaży towarów – 50,0% spraw, a wśród nich najczęściej reklamowane były buty i odzież (19,60%), sprzęt RTV i AGD (9,51%) oraz artykuły związane z wyposażeniem mieszkań (6,00%). W porównaniu z pozostałymi województwami bardzo mało spraw, bo tylko 37,4%, dotyczyło usług, w tym: telekomunikacyjnych (9,28%), finansowych (3,99%), ubezpieczeniowych (3,90%). Przykładowo na Mazowszu tylko 39,4% spraw dotyczyło reklamacji towarów, a z kolei najwięcej reklamacji dotyczących usług miało miejsce na terenie delegatury Kraków, aż 50,3%. Można pokusić się o patriotyczny wniosek, że po prostu w Wielkopolsce usługi są lepiej wykonywane – porządek musi być. Pod tym względem najbardziej podobni do Wielkopolan wydają się mieszkańcy przynależni do delegatury w Bydgoszczy (kujawsko-pomorskie oraz warmińsko-mazurskie) - 48,4% towary i 37,5% usługi.

Jest jeszcze trzecia kategoria reklamacji, związana z zakupem towarów poza lokalem i na odległość. W tej kategorii mieszczą się przypadki związane ze sprzedażą bezpośrednią (pokazy w restauracjach i spotkania w domach), gdzie reklamacje składają głównie osoby starsze, ale także ze sprzedażą przez Internet, gdzie poszkodowani są głównie młodzi konsumenci. Tutaj Wielkopolska się specjalnie nie wyróżnia (12,6% spraw), jednakże zauważyć można, że najwięcej tego typu przypadków ma miejsce na terenie delegatur w Bydgoszczy i Lublinie – 14,1%. Najmniej na terenie delegatury Kraków – 7,7%. Podsumowując tę część można powiedzieć, że na tle innych mieszkańców, Wielkopolanie najrzadziej reklamowali usługi finansowe i telekomunikacyjne, a najczęściej usługi ubezpieczeniowe oraz wadliwe towary w postaci odzieży, obuwia i wyposażenia wnętrz.


Porada prawna Rzecznika to dopiero pierwszy etap załatwiania spraw konsumentów. Gdy jednak porady nie wystarczają do rozwiązania problemu, Rzecznicy interweniują u przedsiębiorcy np. poprzez wezwanie do udzielenia wyjaśnień, przeprowadzenie mediacji lub pouczenie. Najczęściej do takich interwencji dochodziło w delegaturze Łódź (łódzkie i świętokrzyskie), gdzie w 20,3% przypadków zgłoszonych przez konsumentów następowała interwencja. Najrzadziej w delegaturze Kraków, bo tylko w 4,8% przypadków. Na tym tle poznańska delegatura z poziomem 13,0% interwencji niczym się nie wyróżniała. UOKiK w swoim rocznym sprawozdaniu twierdzi, że generalnie przedsiębiorcy pozytywnie reagowali na interwencje Rzeczników, gdyż zależało im także na poprawie własnego wizerunku w oczach konsumentów. Większość interwencji kończyła się pozytywnie dla konsumentów. Ostatecznością jest rozstrzyganie sporu między konsumentem a przedsiębiorcą w sądzie. Tutaj Rzecznicy konsumentów również udzielają wsparcia, mogą przygotować pozew albo wystąpić z powództwem w postępowaniu indywidualnym lub grupowym. W Wielkopolsce 10,6% spraw, w których interwencja Rzecznika u przedsiębiorcy nie przyniosła skutku, trafiało do sądu. Wyższy poziom był jedynie w delegaturze Bydgoszcz (13,0%), a najniższy w delegaturze Łódź (5,6%). W sumie w naszym województwie Rzecznik konsumentów przygotowywał pozwy i wytaczał powództwa na rzecz konsumentów 469 razy.

Jeśli będą Państwo niezadowoleni z wykonanej usługi lub otrzymanego towaru i będziecie potrzebowali wsparcia, można uzyskać bezpłatną poradę za pośrednictwem infolinii 0800007707 lub zadać pytanie mailowo na adres porady@dlakonsumentow.pl. Siedziba poznańskiej Delegatury UOKiK mieści się przy ulicy Zielonej 8 w Poznaniu. Można dzwonić pod numery 0618521517, 0618527750 lub pisać na adres mailowy poznan@uokik.gov.pl.

Artykuł ukazał się na stronie www.BLUBRY.pl.
http://www.blubry.pl/z-poznania/reklamacja-po-wielkopolsku

2 komentarze: