W
Polsce funkcjonuje 9 delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
(UOKiK). 26 sierpnia Urząd przedstawił raport ze swojej działalności w
2012 roku. Delegatura w Poznaniu obejmuje wyłącznie obszar, drugiego co
do wielkości, województwa wielkopolskiego, dlatego mamy możliwość
porównania się z resztą Polski.
Mieszkańcy Wielkopolski pod względem korzystania z porad Rzeczników
konsumentów nie wyróżniają się na plus ani na minus – na 1000
mieszkańców naszego województwa Rzecznicy konsumentów udzielili 9,95
porad. Dla porównania w Małopolsce i na Podkarpaciu (delegatura Kraków)
udzielono prawie 2 razy tyle porad (17,01), a z kolei w województwie
lubelskim i na Podlasiu (delegatura Lublin) 6,43. O czym może świadczyć ten współczynnik?
Nieuprawniony wydaje się wniosek, że w Krakowie konsumenci są częściej
oszukiwani, a w Lublinie rzadziej. Współczynnik ten może świadczyć z
jednej strony o dostępności urzędów i o świadomości konsumentów z
możliwości korzystania z porad Rzeczników, a z drugiej strony o
różnicach w mentalności mieszkańców poszczególnych regionów – jedni są
nadzwyczaj wybredni, a inni po prostu wolą machnąć ręką na problem i nie
dochodzą swego.
Pomoc Rzecznika konsumentów na tym etapie polega na udzielaniu porad w
biurze lub telefonicznie, odpowiadaniu na zapytania konsumentów,
wyjaśnianiu i interpretowaniu przepisów prawa, umożliwianiu i ułatwianiu
konsumentom dostępu do materiałów edukacyjnych i informacyjnych
traktujących o uprawnieniach konsumentów. W jakich sprawach najczęściej zgłaszali się do Rzecznika konsumenci z Wielkopolski?
Były to głównie kwestie umów sprzedaży towarów – 50,0% spraw, a wśród
nich najczęściej reklamowane były buty i odzież (19,60%), sprzęt RTV i
AGD (9,51%) oraz artykuły związane z wyposażeniem mieszkań (6,00%). W
porównaniu z pozostałymi województwami bardzo mało spraw, bo tylko
37,4%, dotyczyło usług, w tym: telekomunikacyjnych (9,28%), finansowych
(3,99%), ubezpieczeniowych (3,90%). Przykładowo na Mazowszu tylko 39,4%
spraw dotyczyło reklamacji towarów, a z kolei najwięcej reklamacji
dotyczących usług miało miejsce na terenie delegatury Kraków, aż 50,3%. Można pokusić się o patriotyczny wniosek, że po prostu w Wielkopolsce usługi są lepiej wykonywane – porządek musi być.
Pod tym względem najbardziej podobni do Wielkopolan wydają się
mieszkańcy przynależni do delegatury w Bydgoszczy (kujawsko-pomorskie
oraz warmińsko-mazurskie) - 48,4% towary i 37,5% usługi.
Jest jeszcze trzecia kategoria reklamacji, związana z zakupem towarów poza lokalem i na odległość.
W tej kategorii mieszczą się przypadki związane ze sprzedażą
bezpośrednią (pokazy w restauracjach i spotkania w domach), gdzie
reklamacje składają głównie osoby starsze, ale także ze sprzedażą przez
Internet, gdzie poszkodowani są głównie młodzi konsumenci. Tutaj
Wielkopolska się specjalnie nie wyróżnia (12,6% spraw), jednakże
zauważyć można, że najwięcej tego typu przypadków ma miejsce na terenie
delegatur w Bydgoszczy i Lublinie – 14,1%. Najmniej na terenie
delegatury Kraków – 7,7%. Podsumowując tę część można powiedzieć, że na
tle innych mieszkańców, Wielkopolanie najrzadziej reklamowali usługi
finansowe i telekomunikacyjne, a najczęściej usługi ubezpieczeniowe oraz
wadliwe towary w postaci odzieży, obuwia i wyposażenia wnętrz.
Porada prawna Rzecznika to dopiero pierwszy etap załatwiania spraw konsumentów. Gdy jednak porady nie wystarczają do rozwiązania problemu, Rzecznicy interweniują u przedsiębiorcy
np. poprzez wezwanie do udzielenia wyjaśnień, przeprowadzenie mediacji
lub pouczenie. Najczęściej do takich interwencji dochodziło w
delegaturze Łódź (łódzkie i świętokrzyskie), gdzie w 20,3% przypadków
zgłoszonych przez konsumentów następowała interwencja. Najrzadziej w
delegaturze Kraków, bo tylko w 4,8% przypadków. Na tym tle poznańska
delegatura z poziomem 13,0% interwencji niczym się nie wyróżniała. UOKiK
w swoim rocznym sprawozdaniu twierdzi, że generalnie przedsiębiorcy
pozytywnie reagowali na interwencje Rzeczników, gdyż zależało im także
na poprawie własnego wizerunku w oczach konsumentów. Większość
interwencji kończyła się pozytywnie dla konsumentów. Ostatecznością jest rozstrzyganie sporu między konsumentem a przedsiębiorcą w sądzie.
Tutaj Rzecznicy konsumentów również udzielają wsparcia, mogą
przygotować pozew albo wystąpić z powództwem w postępowaniu
indywidualnym lub grupowym. W Wielkopolsce 10,6% spraw, w których
interwencja Rzecznika u przedsiębiorcy nie przyniosła skutku, trafiało
do sądu. Wyższy poziom był jedynie w delegaturze Bydgoszcz (13,0%), a
najniższy w delegaturze Łódź (5,6%). W sumie w naszym województwie
Rzecznik konsumentów przygotowywał pozwy i wytaczał powództwa na rzecz
konsumentów 469 razy.
Jeśli będą Państwo niezadowoleni z wykonanej usługi lub otrzymanego
towaru i będziecie potrzebowali wsparcia, można uzyskać bezpłatną poradę
za pośrednictwem infolinii 0800007707 lub zadać pytanie mailowo na
adres porady@dlakonsumentow.pl.
Siedziba poznańskiej Delegatury UOKiK mieści się przy ulicy Zielonej 8 w
Poznaniu. Można dzwonić pod numery 0618521517, 0618527750 lub pisać na
adres mailowy poznan@uokik.gov.pl.
Artykuł ukazał się na stronie www.BLUBRY.pl.
http://www.blubry.pl/z-poznania/reklamacja-po-wielkopolsku
Bardzo fajnie opisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńSuper artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń